Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2010

ΚΑΜΙΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΣΤΑ ΚΕΣ ΚΑΜΙΑ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΠΤΥΧΙΩΝ

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ μέσω της υπουργού παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου επαναφέρει το θέμα της αναγνώρισης των επαγγελματικών δικαιωμάτων των κολεγίων με βάση την ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής οδηγίας 3605. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είχε επίσης εκφράσει την επιθυμίας της να ενσωματώσει την συγκεκριμένη οδηγία αλλά η εξέγερση του Δεκέμβρη ματαίωσε οποιαδήποτε προσπάθεια αναδιάρθωσης της παιδείας. Φαίνεται λοιπόν ότι το ΠΑΣΟΚ μετά την πρόσφατη νίκη του στις εκλογές έχει βαλθεί να συνεχίσει οποιαδήποτε πολιτική δεν προχώρησε η Νέα Δημοκρατία λόγω της κοινωνικής κατακραυγής.

Η αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των κολεγίων σημαίνει επί της ουσίας ότι τα κολέγια στην Ελλάδα που συνεργάζονται με αυτά του εξωτερικού θα παρέχουν πτυχία ίσης επαγγελματικής αξίας με αυτά των δημοσίων ΑΕΙ και ΤΕΙ. Με λίγα λόγια το ΠΑΣΟΚ προσπαθεί να ακυρώσει με έμμεσο τρόπο το Άρθρο 16 του συντάγματος που απαγορεύει την δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα. Προσπαθεί δηλαδή να ακυρώσει την νίκη του φοιτητικού κινήματος που πριν από 3 χρόνια είχε πετύχει να μην καταργηθεί το άρθρο 16.

Βέβαια το υπουργείο παιδείας σε μια προσπάθεια να ελέγχει ώστε να μην προκαλέσει αντιδράσεις από την εκπαιδευτική κοινότητα ανακοίνωσε ότι αν και θα αναγνωριστούν τα επαγγελματικά δικαιώματα των κολεγίων τα τελευταία δεν παρέχουν πανεπιστημιακή-ακαδημαϊκή εκπαίδευση αλλά μεταλυκειακή τοποθετώντας τα με αυτόν τον τρόπο σε μια εκπαιδευτική βαθμίδα κατώτερη από αυτή των δημόσιων πανεπιστημίων. Αν και το παραπάνω με μια πρώτη ματιά φαίνεται ευνοϊκό για την τριτοβάθμια δημόσια εκπαίδευση, στην ουσία αποτελεί παγίδα περεταίρω υποβάθμισής της.

Πρώτον επειδή η αγορά εργασίας αποδεδειγμένα ενδιαφέρεται για άτομα που είναι απλά καταρτισμένα σε ένα επάγγελμα και όχι για άτομα με συνολική πανεπιστημιακή μόρφωση. Με άλλα λόγια, δεν συμφέρει την εργοδοσία ένας εργαζόμενος που θα είναι μορφωμένος άρα θα έχει μια κριτική σκέψη πάνω στο αντικείμενο του και παράλληλα θα μπορεί να διεκδικεί τα δικαιώματα του αλλά ένας εργαζόμενος – λάστιχο, που θα έχει αποσπασματικές γνώσεις και θα συμμορφώνεται πάντα σε ότι του υποδεικνύουν. Σε αυτό αποσκοπεί το νομοσχέδιο για τη «Δια Βίου Μάθηση», σύμφωνα με το οποίο οποιαδήποτε «εκπαιδευτική εμπειρία» είτε προέρχεται από το δημόσιο είτε από τα διάφορα ιδιωτικά μαγαζιά που πουλάνε κατάρτιση, θα τσουβαλιάζονται σε ένα σύστημα πιστωτικών μονάδων. Πλέον τα πτυχία θα έχουν περιορισμένη χρονική αξία, καθώς θα πρέπει να συμπληρώνονται συνέχεια πιστωτικές μονάδες, για να μπορεί ένας εργαζόμενος να κρατηθεί στο χώρο εργασίας του. Εισάγεται έτσι ένας ανταγωνισμός ανάμεσα σε δημόσια ιδρύματα και ιδιώτες, αλλά και ανάμεσα στους εργαζόμενους για το ποιος είναι καλύτερα «καταρτισμένος».

Δεύτερον επειδή θα υπάρξει συμπίεση των μισθών προς τα κάτω. Προς το παρόν τα πτυχία των ΑΕΙ και ΤΕΙ βάση νόμου παρέχουν στους κατόχους τους το δικαίωμα ενός καλύτερου μισθού που κάθε εργοδότης είναι υποχρεωμένος να προσφέρει. Αν όμως η εργοδοσία μπορεί να προσλάβει κάποιον με τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα που όμως θα πληρώνεται λιγότερο γιατί δεν έχει ακαδημαϊκή μόρφωση, γίνεται αντιληπτό ότι θα πληγούν άμεσα όλοι όσοι έχουν πανεπιστημιακή μόρφωση και πτυχίο και θα αναγκαστούν να δουλεύουν για λιγότερα χρήματα.

Δεν πρέπει να πέσουμε στην παγίδα που εσκεμμένα προσπαθούν να στήσουν κυβέρνηση και κεφάλαιο και να αντιμετωπίζουμε τους σπουδαστές και αποφοίτους των κολεγίων/ ΚΕΣ (Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών) ως το αίτιο για την υποβάθμιση της δημόσιας παιδείας και των εργασιακών μας δικαιωμάτων. Οι συγκεκριμένοι σπουδαστές είναι και αυτοί θύματα του εκπαιδευτικού συστήματος που από την μια τους αποτρέπει να εισέλθουν σε ένα δημόσιο ίδρυμα με την δικαιολογία ότι δεν τηρούν τις προδιαγραφές αλλά από την άλλη τους δίνει το δικαίωμα, εφόσον πληρώσουν, να αποκτήσουν ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με αυτά του πανεπιστημιακού ιδρύματος που δεν μπήκαν. Το μέτωπο των φοιτητών ΑΕΙ και ΤΕΙ για την προάσπιση της δημόσιας παιδείας πρέπει να είναι κοινό με αυτό των σπουδαστών των ΚΕΣ και να εντάσσεται συνολικά στο πανεκπαιδευτικό μέτωπο.

Εμείς προτείνουμε να κλείσουν άμεσα τα ΚΕΣ και τα κολέγια. Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν μας επιβάλει να τα έχουμε, μας επιβάλει όμως εφόσον τα έχουμε να αναγνωρίσουμε τα επαγγελματικά τους δικαιώματα. Άρα οι αναφορές του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ για δήθεν πίεση από την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ψευδείς. Είναι καθαρά δική τους πολιτική βούληση να εντάξουν την παιδεία στην ευρύτερη αγορά και να την εμπορευματοποιήσουν. Παράλληλα προτείνουμε μέριμνα για τους απόφοιτους των ΚΕΣ/ Κολεγίων ώστε να μπορούν και αυτοί να συμμετέχουν ισότιμα στο δικαίωμα της εργασίας. Μέχρι να πραγματοποιηθούν τα παραπάνω απαιτούμε να μην εφαρμοστεί η κοινοτική οδηγία για την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων.

Το θέμα της αναγνώρισης των επαγγελματικών δικαιωμάτων των κολεγίων εντάσσεται στην συνολικότερη προσπάθεια αναδιάρθρωσης της εκπαίδευσης προς όφελος της αγοράς. Είναι δικαίωμα και συμφέρον μας να υπερασπιστούμε την δημόσια δωρεάν εκπαίδευση γιατί παρέχει σε όλους τους πολίτες, άσχετα ταξικής προέλευσης, ίσο δικαίωμα στην μόρφωση και στην εργασία. Η ίδια η πραγματικότητα δεν μας επιτρέπει να ανεχθούμε μια περεταίρω υποβάθμιση των δικαιωμάτων μας. Τον δρόμο μας δείχνουν τα νικηφόρα φοιτητικά κινήματα όπως το πρόσφατο του άρθρου 16. Δεν είναι ανίκητοι, μπορούμε να πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας και θα το κάνουμε.